فهرست مطالب

با استفاده از تجهیزات آزمایشگاه ایمونوهیستوشیمی (IHC)، کارمندان آزمایشگاه از آنتی بادی‌ها برای تشخیص آنتی ژن ها در نمونه بافت استفاده می‌کند. در ادامه می‌خواهیم شما را با این نوع آزمایش و تجهیزات آن آشنا کنیم.

آزمایش ایمونوهیستوشیمی(IHC) چیست؟

ایمونوهیستوشیمی(IHC) یک تکنیک آزمایشگاهی است که آسیب شناسان برای جستجوی علائم بیماری در نمونه بافت‌ها استفاده می‌کنند. یک پاتولوژیست با کمک از اینطور  تست‌های آزمایشگاهی برای تشخیص شرایط و مشکلات پزشکی استفاده می‌کند.

به عنوان بخشی از تشخیص بیماری شما، ممکن است یک ارائه دهنده مراقبت‌های پزشکی قسمتی از بافت را جدا کنند و برای تست به آزمایشگاه بفرستد. برای مثال، ممکن است بخشی از تومور را بردارند و برای آزمایش سلول‌های سرطانی به آزمایشگاه بفرستند. این روش بیوپسی نامیده می‌شود.

ایمونوهیستوشیمی رایج‌ترین نوع رنگ آمیزی ایمنی است. رنگ آمیزی ایمنی شامل استفاده از آنتی بادی‌ها و نشانگرهای ویژه برای برچسب گذاری بخش‌هایی از نمونه بافت است تا شناسایی آن‌ها برای آسیب‌شناسان آسان‌تر باشد.

بررسی کلمه ایمونوهیستوشیمی

کلمه ایمونوهیستوشیمی از چند کلمه تشکیل شده است که سرنخ‌هایی در مورد آنچه که در آن دخیل است ارائه می‌دهد:

  • ایمونو به معنای ارتباط با سیستم ایمنی بدن شما است. سیستم ایمنی شما موادی را در بدن شما (که آنتی ژن نامیده می‌شود) تشخیص می‌دهد. آنتی بادی‌ها برای یافتن و از بین بردن آنتی ‌ژن‌های که به آن‌ها تعلق ندارند، مانند پاتوژن‌ها (ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها) و سلول‌های سرطانی می‌سازد.
    یک IHC از خواص آنتی ژن‌یابی آنتی‌ بادی‌ها برای شناسایی و گرفتن آنتی ژن‌ها در نمونه بافت استفاده می‌کند. آنتی بادی‌ها نمونه را رنگ آمیزی می‌کنند تا پاتولوژیست بتواند آنتی ژن‌هایی را که در زیر میکروسکوپ به آنها متصل شده است ببیند.
  • هیستو به معنای بافت است.در IHC میتوان یک نمونه بافت را بررسی کند.
  • شیمی بلوک‌های ساختمانی کوچکی را که همه موارد از جمله بافت انسان را تشکیل می‌دهند، مطالعه می‌کند. یک IHC از یک میکروسکوپ برای دیدن آنتی ژن‌های نامرئی استفاده می‌کند که ممکن است نشان دهنده بیماری باشد.

تا به اینجا تقریبا با آزمایش ایمونوهیستوشیمی آشنا شدیم و در ادامه به بررسی تجهیزات آزمایش ایمونوهیستوشیمی می‌پردازیم و چند تا از رایج‌ترین ابزاری که در این آزمایش مورد استفاده قرار میگیرد را مورد بررسی قرار میدهیم.

تجهیزات آزمایشگاه ایمونوهیستوشیمی

جدا از برخی از انواع رایج تجهیزات آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌های ایمونوهیستوشیمی برخی دیگر از تجهیزات تخصصی‌تر نیز قرار دارند. از جمله:

  • محصولات تصویربرداری سلولی شامل میکروسکوپ، میکروپلیت خوان، شمارشگر کلنی و نورسنج.
  • تجهیزات تحقیقات سلولی برای ایمونوشیمی از جمله فیلترها، جعبه‌های دستکش، محصولات ذخیره سازی و متمرکز کننده‌های گریز از مرکز
  • صفحات کشت سلولی و بافتی، فلاسک‌ها، ظروف شیشه‌ای و پلاستیکی برای کشت سلولی، لوله‌های کشت، بطری‌های غلتکی و صفحات پلیت دارای چند چاهک
  • توزیع محصولات مانند پیپت، پیپتور، شیشه و سرنگ یکبار مصرف و بورت
  • محصولات الکتروفورز میتواند شامل سیستم‌های افقی و عمودی، لوازم جانبی، منابع تغذیه، معرف‌ها و جعبه‌های رنگ آمیزی باشند.
  • تجهیزات آزمایشگاهی عمومی مانند حمام آب، تصفیه آب، پاک کننده‌های اولتراسونیک، همزن، میکسر و بالانس
  • لوازم جانبی و تجهیزات میکروپلیت برای استفاده از میکروپلیت‌ها از جمله فیلم‌ها، سیستم‌های توزیع، ریدرها، شیکرها و واشرها
  • اتاق‌های PCR
  • محصولات ایمنی برای مدیریت نشت و همچنین تجهیزات ذخیره سازی، عینک ایمنی و دستکش

این تجهیزات آزمایشگاه ایمونوهیستوشیمی جزو رایج‌ترین تجهیزات محسوب می‌شوند که برای انجام این آزمایش مورد استفاده قرار میگیرند.

ما در مجموعه نیاز طب سلامت انواع تجهیزات آزمایشگاه ایمونوهیستوشیمی را موجود داریم که می‌توانید با مراجعه به بخش "تجهیزات آزمایش ایمونوهیستوشیمی"، این محصولات را مورد بررسی قرار دهید و محصول مورد نیاز خود را با بهترین قیمت تهیه کنید.

امیدواریم توانسته باشیم طی این مقاله شما را با آزمایش و تجهیزات آزمایشگاه ایمونوهیستوشیمی آشنا کنیم و به برخی از سوالات شما پاسخ داده باشیم.

خوشحال می‌شویم نظرات خود را درباره این مقاله زیر همین پست با ما در میان بگذارید و همچنین در صورتی که تجربه خرید از مجموعه نیاز طب سلامت را دارید، تجربه خود را با ما درمیان بگذارید.

منابع:



  •  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *