فهرست مطالب

آزمایشگاه‌های پاتولوژی را میتوان جزو اصلی‌ترین آزمایشگاه‌ها نام برد که البته تعداد کمی هم از آنها وجود دارد. تجهیزات آزمایشگاه پاتولوژی هم جزو دسته دستگاه‌های بسیار حساس و گران آزمایشگاهی محسوب میشوند که عملیات بررسی و تشخیص بیماری‌ها یا جهش‌ها را انجام میدهند.

آسیب شناسی یا پاتولوژی به عنوان نقطه تلاقی پزشکی، شیمی و علم شناخته میشود. تا به اینجا درباره‌ی اهمیت علم پاتولوژی و حساسیت تجهیزات آزمایشگاهی پاتالوژی صحبت کردیم و در ادامه میخواهیم یک لیست تجهیزات اولیه این نوع آزمایشگاه را در اختیار شما قرار بدهیم و درباره دستگاه‌های مورد نیاز صحبت کنیم.

لیست تجهیزات آزمایشگاه پاتولوژی

برای شروع، آزمایشگاه‌های آسیب شناسی به برخی تجهیزات اولیه نیاز دارند. این اقلام در آزمایشگاه‌های دیگر هم دیده میشود و به عنوان تجهیزات چند وجهی  شناخته میشوند.

ساتریفیوژها

سانتریفیوژها جزو تجهیزات ثابت آزمایشگاه‌های مختلف محسوب میشوند و در نوع و اندازه‌های مختلفی وجود دارند. معمولا در آزمایشگاه‌ها از نمونه‌ی کوچک سانتریفیوژها استفاده میشود.

سانتریفیوژها مواد را با سرعت بسیاری بالایی می چرخانند و اجزای مواد را از یکدیگر جداسازی میکنند.

یخچال و فریزر

علاوه بر کابینت‌های ایمنی زیستی تعیین شده، آزمایشگاه‌های پاتولوژی به فضاهای ذخیره سازی سرد هم برای مواد نیاز دارند.

ظروف شیشه‌ای

ظروف شیشه‌ای ظریف جزء ضروری هر آزمایشگاه پاتولوژی محسوب میشود. علاوه بر فنجان‌ها، شیشه‌ها، ویال‌ها و فلاسک‌ها، محققان به اسلایدهای میکروسکوپی، ظروف پتری و پیپت هم نیاز دارند.

تا به اینجا به معرفی تجهیزات معمول و اولیه آزمایشگاهی پرداخته‌ایم. در ادامه میخواهیم به تجهیزات آزمایشگاهی پاتولوژی به صورت تخصصی‌تر بپردازیم و تجهیزات به خصوص را معرفی کنیم.

میز کالبد شکافی

میزهای کالبد شکافی جزو ابزار ضروری آزمایشگاه‌های آسیب شناسی محسوب میشود. این میزها علاوه بر کالبد شکافی، به عنوان مکان‌های ذخیره سازی قابل دسترس هم استفاده میشوند.

کابینت‌های ایمنی بیولوژیکی

به لطف وجود شبکه گسترده‌ای از مواد حساس که در آزمایشگاه آسیب شناسی استفاده می‌شود، این موسسات به ذخیره سازی ایمن نیاز دارند.

کابینت‌های ایننی بیولوژیکی برای نگه داشتن باکتری‌های مضر دور از دسترس چشم‌های کنجکاو بسیار ضروری است. بدون وجود کابینت‌های ایمنی بیولوژیکی، ممکن است مواد حساس به دست افراد اشتباه بیفتد.

همچنین امکان این وجود دارد که نمونه‌ها توسط باکتری‌های خارجی آلوده شوند.

این کابینت‌های ایمنی میتوانند از نمونه‌ها در برابر این دو عامل محافظت کنند و درصد ریسک را بسیار کاهش دهند.

دستگاه آنالیز خون

دستگاه آنالیز خون در به عنوان یکی از تجهیزات آزمایشگاه پاتولوژی محسوب میشود که وجودشان بسیار اهمیت دارد و میتواند خیلی کاربردی باشد.

برخی از آزمایشات خون را میتوان بدون استفاده از دستگاه انجام داد اما برای انجام آزمایش‌های خاص همیشه نیاز به استفاده از ماشین آلات تخصصی وجود دارد.

 برای مثال، برای انجام آزمایشات CBC و PT نیاز به ماشین آلات خاص آنالیز خون است.

حمام‌های شیمیایی

خیلی از آزمایشاتی که در آزمایشگاه‌های پاتولوژی انجام میشوند، نیاز به دماهای خاص یا افزودنی‌های شیمیایی نیاز دارند. در برخی از موارد حتی ممکن است نمونه‌ها از حد مجاز حمام‌های سنتی فراتر بروند و محققان از حمام‌های اندام بزرگ‌تر استفاده کنند.

ماشین آلات کرایوستات

برای حفظ نمونه‌ها، ممکن است محققان نیاز به انرژی بیشتری نسبت به یخچال‌ها داشته باشند. این زمانی است که دانشمندان به فریزرهای برودتی روی می‌آورند که نمونه‌ها را در دمای بسیار پایین نگه می‌دارند.

طی این مقاله به معرفی برخی از تجهیزات آزمایشگاه پاتولوژی پرداختیم و نمونه‌های اولیه و تخصصی از این تجهیزات را به شما معرفی کردیم.

ما در مجموعه نیاز طب سلامت، انواع دستگاه‌های آزمایشگاهی را با بهترین کیفیت موجود داریم. میتوانید با مراجعه به بخش "دستگاه‌های آزمایشگاهی"، این محصولات را بررسی کنید و محصول مورد نظر خود را تهیه کنید.

امیدواریم این مقاله به شما برای آشنایی با تجهیزات آزمایشگاه پاتولوژی کمک کرده باشد. خیلی خوشحال میشویم که نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و در صورتی که از مجموعه ما خرید داشته‌اید تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *