فهرست مطالب

تجهیزات آزمایشگاهی مختلفی وجود دارد که در آزمایشگاه های مدارس، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز تحقیقاتی دولتی و نظامی قرار دارند. بسته به نوع آزمایشگاه، برخی از دستگاه‌ها و لوازم آزمایشگاه ممکن است، برای نوع خاصی از آزمایشگاه منحصر به فرد باشند.

تجهیزات آزمایشگاهی برای استفاده محققان، کارمندان آزمایشگاه، دانشجوها و یا هر کسی که مایل به انجام مطالعه در آزمایشگاه است در دسترس است. برای این افراد ضروری است که با انواع لوازم آزمایشگاهی و کاربرد و نحوه استفاده آنها آشنا باشند.

تجهیزات آزمایشگاهی به ابزارها، دستگاه‌ها و ابزارهای مختلفی اطلاق می‌شود که می‌توان آنها را در داخل آزمایشگاه مشاهده و استفاده کرد. هیچ دستورالعملی برای دسته بندی تجهیزات آزمایشگاهی وجود ندارد. با این حال، این ابزارها را می‌توان بر اساس کاربرد مورد نظر و مواد استفاده شده برای ایجاد آنها طبقه بندی کرد.

آزمایش‌های مختلف ممکن است به تجهیزات آزمایشگاهی خاصی نیاز داشته باشند. حوادث متعددی ممکن است به دلیل استفاده نامناسب از تجهیزات آزمایشگاهی در حین کار در آزمایشگاه رخ دهد.

کار در آزمایشگاه ها گاهی اوقات می‌تواند خطرناک باشد، بنابراین همیشه مهم است که از تجهیزات آزمایشگاهی به درستی برای جلوگیری از حوادث استفاده شود. علاوه بر این، متخصصان باید کاملاً با تجهیزات آزمایشگاه آشنا باشند. هنگام کار با هر چیزی، استفاده از تجهیزات مناسب بسیار مهم است، به خصوص در هنگام برخورد با مواد شیمیایی.

در ادامه به آشنایی با این تجهیزات می‌پردازیم. ابتدا بیایید با برخی از دسته بندی این تجهیزات آشنا شویم.

انواع دسته بندی تجهیزات آزمایشگاهی

همانطور که بالاتر توضیح دادیم، قاعده خاصی برای دسته بندی این تجهیزات وجود ندارد، اما معمولا بر اساس کاربرد و یا نوع آزمایشگاه این ابزارها دسته بندی می‌شوند. 

دسته بندی‌های بر اساس نوع آزمایشگاه شامل موارد ذیل می‌باشد:

  • تجهیزات مصرفی عمومی
  • تجهیزات آزمایشگاه پاتولوژی
  • تجهیزات آزمایشگاه ایمونولوژی و هورمون
  • تجهیزات آزمایشگاه سرولوژی
  • تجهیزات آزمایشگاه هماتولوژی و میکروب
  • تجهیزات آزمایشگاه ایمونوهیستوشیمی
  • تجهیزات آزمایشگاه سیتولوژی
  • تجهیزات آزمایشگاه بیوشیمی  

دسته بندی براساس نوع کاربرد:

  • نوع اندازه گیری
  • نوع واکنشی 
  • نوع کِشتی 
  • نوع جداسازی
  • نوع گیره جامد
  • نوع گرمایشی
  • نوع تطبیقی

همانطور که متوجه شدید؛ لوازم آزمایشگاه حیطه گسترده‌ای دارند که در هر دسته بندی آن ممکن است، چندین زیر دسته بندی وجود داشته باشد؛ بنابراین توضیح تمامی تجهیزات آزمایشگاهی تقریبا غیر ممکن است.

 در اینجا برخی از تجهیزاتی که معمولاً در تمامی آزمایشگاه‌ها برای آزمایش و تحقیق مورد استفاده قرار می‌گیرند همراه با کاربردها ذکر شده است. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با تجهیزات تخصصی‌تر ابتدا حیطه مورد نظر را انتخاب کنید و سپس در مورد آن بخوانید.

تجهیزات آزمایشگاهی رایج

۱. میکروسکوپ:

در آزمایشگاه‌ها از میکروسکوپ برای به دست آوردن یک نمای دقیق و وسیع از محصول یا نمونه در حال مشاهده و تجزیه و تحلیل استفاده می‌کنند. با کمک یک میکروسکوپ، می‌توان یک نمونه کوچک میکروسکوپی را با استفاده از نور طبیعی یا مصنوعی و پشت سر هم با استفاده از از عدسی های ذره‌بین بررسی کرد.

۲. چراغ بنزن:

چراغ بنزن یک ابزار علمی است که یک شعله باز برای گرم کردن، استریل کردن و احتراق تولید می‌کند. یک چراغ بنزن همراه با کمک یک سه پایه می‌تواند یک ایستگاه گرمایش ثابت ایجاد کند.

۳. ظروف شیشه‌ای

ابزارهای شیشه‌ای انواع مختلفی از ظروفی مانند فلاسک‌، پلیت و قیف‌ها هستند که در آزمایشگاه‌ها برای انجام تحقیقات مورد استفاده قرار می‌گیرند. ظروف شیشه ای چندین هدف از جمله ذخیره و انتقال محلول‌ها و مایعات را دارند.

الف) بالن ارلن:

ارلن برای هم زدن ساده استفاده می‌شود، جایی که مخلوط کردن با چرخاندن دستی ارلن از طریق دست انجام می‌شود.

ب) بشر:

بشر به گونه ای ساخته شده است که حاوی مقادیر متفاوتی مایعات باشد و دهانه آن برای توزیع بی دردسر مایع طراحی شده است.

ج) لوله های آزمایش:

هدف لوله‌های آزمایش شامل مخلوط کردن مقدار محدودی از نمونه های مایع است. از این ابزار در مطالعات کیفی نیز استفاده می‌شود.

د) بالن حجمی یا ژوژه:

همانطور که از نام آن مشخص است، بالن ژوژه برای تشخیص حجم سیال موجود در بالن است و برای محلول‌هایی که نیاز به اندازه گیری دقیق با غلظت معین دارند استفاده می‌شود. از آنجا که معمولاً به یک درپوش متصل می‌شود، مخلوط کردن محلول ساده با آن نیز نیز امکان پذیر است.

س) استوانه مدرج:

استوانه مدرج اغلب برای اندازه گیری‌های حجمی مختلف نمونه مایع استفاده می‌شوند. دهانه آن نیز برای انتقال مایع به صورت ساده‌تر طراحی شده است.

۴. تجهیزات اندازه گیری در آزمایشگاه:

تجهیزات آزمایشگاهی تحت این دسته برای تجزیه و تحلیل اندازه گیری‌های مختلف حجم، جرم، وزن، دما و زمان استفاده می@شود.

الف) پیپت ها:

پیپت‌ها معمولاً برای اندازه گیری و انتقال حجم‌های کم مایع استفاده می‌شوند.

ب) ترازو تحلیلی:

تجهیزات اندازه گیری دقیق مورد استفاده در تجزیه و تحلیل شیمیایی کیفی یک ترازوی تحلیلی است. این ابزار همچنین برای تعیین وزن مواد جامد، سیالات و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.

ج) دماسنج‌های آزمایشگاهی:

معمولاً برای اندازه گیری دمای مواد شیمیایی و تعیین نقطه جوش و انجماد آنها استفاده می‌شود.

د) کرونومتر آزمایشگاهی:

برای ثبت فواصل زمانی برای تعیین دقیق نقاط فعال سازی و غیرفعال سازی استفاده می‌شود.

۵. تجهیزات نگهدارنده در آزمایشگاه:

الف) قفسه لوله آزمایش:

قفسه لوله آزمایش دستگاهی است که چندین لوله آزمایش را به طور همزمان نگه می‌دارد. قفسه‌های لوله آزمایش به طور کلی برای سازماندهی لوله های حامل محلول های مختلف کاربرد دارند.

ب) گیره حلقه:

گیره حلقه نوعی ابزار است که برای نگهداری واحدهای دیگر تجهیزات استفاده می‌شود.

ج) انبرها:

این انبرها در آزمایشگاه‌ها برای حمل تجهیزات گرم شده، بالن‌ها یا سایر اجزای تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

د) سه پایه:

ظروف آزمایشگاهی هنگام استفاده معمولا توسط یک سه پایه پشتیبانی می‌شوند. سه پایه‌ها که اغلب از فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم ساخته شده اند، به پشتیبانی و نگه داشتن بالن‌ها و بشر کمک می‌کند.

۶. تجهیزات آزمایشگاهی متفرقه

س) قیف:

قیف ابزاری است که برای کمک به انتقال یا پخش مایعات استفاده می‌شود. شکل قیف مخروطی است که انتقال مایعات را از طریق آن آسان می‌شود.

ط) کاغذهای فیلتر:

در آزمایشگاه‌ها از کاغذ صافی برای حذف ذرات جامد از گازها یا مایعات استفاده می‌شود.

ف) بورت ها:

اغلب برای تیتراسیون یا توزیع حجم‌های کوچک مایع استفاده می‌شود. بورت‌ها نیز مانند پیپت‌ها به یک منظور عمل می‌کنند.

ن) دسیکاتورها:

این سری از تجهیزات آزمایشگاهی نیز برای خشک کردن یا محافظت از یک ماده در برابر رطوبت استفاده می‌شوند. در خشکانه‌ها مواد خشک کننده یافت می‌شوند که از این ماده‌ها برای جلوگیری یا نگهداری استفاده می‌شود.

۶. خشکی محیط

الف) کاردک:

این کاردک‌های آزمایشگاهی تقریباً مشابه کفگیرهای آشپزخانه هستند که در خانه‌های ما دیده می‌شوند، اما اندازه آن‌ها بسیار کوچک‌تر است. کاردک‌ها اغلب در برابر دما و اسیدها غیرقابل نفوذ هستند و آنها را برای کاربردهای گسترده در تحقیقات آزمایشگاهی ایده آل می‌کند. می‌توان از آنها به عنوان قاشق اندازه گیری مواد شیمیایی استفاده کرد.

ب) بطری شستشو:

بطری شستشو یک ظرف پلاستیکی است که دارای یک نازل است. این برای تمیز کردن ظروف شیشه ای مانند ویال ها و ‌بالن‌های شیشه ای استفاده می‌شود.


تجهیزات آزمایشگاهی همانطور که بالاتر گفتیم حیطه گسترده‌ای دارند و جدا از آن کاربردهای زیادی نیز دارند. همچنین این تجهیزات به مراقبت منظم نیاز دارند که تضمین شود که آزمایشات به طور موثر انجام می‌شوند و از هزینه های تعمیرات غیر ضروری به طور همزمان جلوگیری شود.

یک آزمایشگاه تمیز و عاری از گرد و غبار و آلودگی به عنوان پایه ای برای تجهیزات مناسب عمل می‌کند. برای یک آزمایش موفق، باید از بهترین تجهیزات آزمایشگاهی استفاده شود. که شما می‌توانید از سایت ما تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز خود را تهیه کنید.

گذشته از تامین کننده ای که انتخاب می‌کنید، همه کارکنان آزمایشگاه شما باید دانش کافی برای تکمیل کار را به درستی انجام دهند و از هر گونه حادثه ناخواسته در آزمایشگاه جلوگیری کنند، بنابراین همیشه به روز باشید و دستورالعمل‌ها را به درستی مطالعه کنید.

شما می‌توانید انواع دستورالعمل‌های آزمایشگاهی را در وبلاگ ما مطالعه کنید.

امیدواریم این مطلب برای مفید بوده باشد، شما می‌توانید سوالات خود را زیر همین پست از ما بپرسید.

منبع:

One thought on “راهنمای جامع تجهیزات آزمایشگاهی و کاربرد آنها

  1. حمیده همتی گفت:

    مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *