میکروسکوپ نوری:

وسیله ای برای بررسی ساختمان داخلی اجسام میباشد که در علوم زیستی کاربرد فراوان دارد برای بررسی نمونه ها باید تمهیداتی بکارد برد تا نتیجه بهتر حاصل شود چون باید نور از نمونه عبور کند باید نمونه های ضخیم در حد چند میکرون برش داده شود و برای مشخص تر شدن اجزای نمونه باید با رنگ‌ آمیزی های متفاوت ضریب شکست نور را در قسمت های مختلف (بافت جهت بهتر دیده شدن نمونه)ایجاد کرد.تا ساختمان داخلی بهتر دیده شود در نمونه هایی مثل تک سلول ها یا قارچ ها ،جلبکها و میکروب ها و…نیازی به برش نیست فقط با رنگ‌آمیزی گیمسا میتوان گلبول قرمز ،پلاکت و انواع گلبول سفید را مشاهده نمود.

در نمونه های ضخیم مثل کبد،کلیه،پوست،ساقه،ریشه و …

باید نمونه را در حد چند میکرون نازک کرد و با رنگ امیزی قسمت های مختلف آنرا متمایز کرد تا آموزش آن راحت تر شود بطور مثال در برگ خرزهره می توان،کوتیکول،بشره،پارانشیم نرده ای و حفره ای و دستجات آوندی کلروپلاست بلوراکسالات سلولهای در حفره کریپت را بوضوح دید.

بهمین دلیل در مجموعه لام های آماده میکروسکوپی (چه مقدماتی چه پیشرفته)از قارچ،میکروب،جلبک و نمونه های گیاهی و جانوری برای مطالعه علاقه مندان عرضه میشود.

بطور مثال در مجموعه لام های مقدماتی با ساختمان ریشه و برگ و ساقه آشنا میشوید ولی در مجموعه لام های پیشرفته با برگ ساقه ریشه تک لپه و دولپه آشنا میشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *