فهرست مطالب

آزمایشگاه های داروسازی نقش مهمی در توسعه، تولید و کنترل کیفیت داروها دارند. این آزمایشگاه ها از تجهیزات و دستگاه های مختلفی برای انجام آزمایشات مختلف استفاده می کنند. تجهیزات آزمایشگاه داروسازی را می توان به دو دسته اصلی تجهیزات عمومی و تجهیزات تخصصی تقسیم کرد. در ادامه به بررسی هر یک از آنها میپردازیم.

انواع تجهیزات آزمایشگاه داروسازی

تجهیزات عمومی

این نوع تجهیزات در بسیاری از آزمایشگاه‌های داروسازی بصورت عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تجهیزات شامل:

  • هود لامینار
  • بن ماری
  • اتوکلاو
  • pH متر
  • ترازو
  • سانتریفیوژ
  • میکروسکوپ

تجهیزات تخصصی

این نوع تجهیزات برای انجام آزمایشات خاص در آزمایشگاه‌های داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات شامل: 

  • کروماتوگراف
  • طیف سنج
  • جذب سنج اتمی
  • ماس سنج

در ادامه به معرفی و بررسی برخی از مهم‌ترین تجهیزات آزمایشگاه داروسازی می پردازیم.

هود لامینار

هود لامینار یک دستگاه ایمنی است که از انتشار آلاینده ها و آلودگی ها به محیط آزمایشگاه جلوگیری می کند. هود لامینار در آزمایشگاه های داروسازی برای انجام آزمایشات با مواد خطرناک مانند مواد شیمیایی سمی و میکروارگانیسم ها استفاده می شود.

بن ماری

دستگاه بن ماری

بن ماری یک دستگاه گرمایشی است که از یک ظرف آب جوش برای گرم کردن یک ظرف دیگر استفاده می کند. بن ماری در آزمایشگاه های داروسازی برای انجام آزمایشات مختلفی مانند حل کردن مواد، گرم کردن محلول ها و انجام واکنش های شیمیایی استفاده می شود.

اتوکلاو

دستگاه اتوکلاو

اتوکلاوها دستگاه‌های برای استریل کردن مواد آزمایشگاهی هستند. این دستگاه دارای محفظه گرم شده و مهر و موم شده است که فشار و بخار بالایی را برای استریل کردم مواد بوجود می‌آورد.

ما در مجموعه نیاز طب سلامت اتوکلاوهای مختلفی را موجود داریم که می‌توانید با مراجعه به بخش "دستگاه‌ها" آنها را بررسی کنید و اتوکلاو مورد نیاز خود را با بهترین قیمت تهیه کنید.

pH متر

pH متر یک دستگاه اندازه گیری است که برای اندازه گیری میزان اسیدیته یا قلیایی بودن یک محلول استفاده می شود. pH متر در آزمایشگاه های داروسازی برای کنترل کیفیت داروها و مواد اولیه داروسازی استفاده می شود.

ترازو

ترازو یک دستگاه اندازه گیری است که برای اندازه گیری وزن یک جسم استفاده می شود. ترازو در آزمایشگاه های داروسازی برای اندازه گیری وزن مواد اولیه داروسازی، داروهای تولید شده و سایر مواد آزمایشگاهی استفاده می شود.

سانتریفیوژ

دستگاه سانتریفیوژ

سانتریفیوژ به عنوان یک دستگاه جداساز شناخته می‌شود که با استفاده از نیروی گریز از مرکز برای جداسازی اجزای یک سیال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه ذرات را با سرعت بالا در داخل لوله‌ها می‌چرخاند و ذرات با چگالی بالاتر به سمت پایین فرو می‌روند و ذرات با چگالی کمتر به سمت بالا می‌روند. این یک روش برای فیلتر کردن یک مایع برای حذف آلاینده‌ها بسیار مناسب است.

علاوه بر آزمایشگاه‌های داروسازی، سانتریفیوژ در آزمایشگاه‌های پاتولوژی برای انجام آزمایشات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تجهیزات آزمایشگاه پاتولوژی میتوانید مقاله "معرفی تجهیزات آزمایشگاه پاتولوژی" را مطالعه کنید.

میکروسکوپ

دستگاه میکروسکوپ

میکروسکوپ یک دستگاه بصری است که برای بزرگنمایی اجسام ریز استفاده می شود. میکروسکوپ در آزمایشگاه های داروسازی برای مشاهده ساختار مواد دارویی، مانند اندازه و شکل ذرات دارو، استفاده می شود.

کروماتوگراف

کروماتوگراف یک دستگاه جداسازی است که از تفاوت در سرعت حرکت اجزای مختلف یک مخلوط در یک فاز ثابت و یک فاز متحرک استفاده می کند. کروماتوگراف در آزمایشگاه های داروسازی برای شناسایی و اندازه گیری اجزای مختلف داروها استفاده می شود.

طیف سنج

طیف سنج یک دستگاه اندازه گیری است که برای تعیین طول موج و شدت نور ساطع شده یا جذب شده توسط یک ماده استفاده می شود. طیف سنج در آزمایشگاه های داروسازی برای شناسایی و تعیین ساختار مواد دارویی استفاده می شود.

طیف سنج اتمی

طیف سنج اتمی یک دستگاه اندازه گیری است که برای تعیین غلظت یک عنصر در یک محلول استفاده می شود. جذب سنج اتمی در آزمایشگاه های داروسازی برای تعیین مقدار عناصر موجود در مواد دارویی استفاده می شود.

ماس سنج

ماس سنج یک دستگاه اندازه گیری است که برای تعیین جرم یک اتم یا مولکول استفاده می شود. ماس سنج در آزمایشگاه های داروسازی برای شناسایی و تعیین ساختار مواد دارویی استفاده می شود.

تجهیزات آزمایشگاه داروسازی نقش مهمی در تولید داروهای ایمن و موثر دارند و انتخاب درست این تجهیزات بسیار اهمیت دارد. طی این مقاله سعی داشتیم شما را با چند نمونه از این تجهیزات آشنا کنیم و به معرفی آنها بپردازیم.

ما در مجموعه نیاز طب سلامت تجهیزات آزمایشگاهی مختلفی موجود داریم که با بهترین کیفیت و قیمت در اختیار مشتریان عزیز قرار می‌گیرد. می‌توانید با مراجعه به بخش "تجهیزات آزمایشگاهی"، این محصولات را مورد بررسی قرار دهید و محصول مورد نظر خود را با بهترین قیمت تهیه کنید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی، می‌توانید مقاله "راهنمای جامع تجهیزات آزمایشگاهی" را مطالعه کنید.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست با ما در میان بگذارید و در صورتی که تجربه خرید از مجموعه نیاز طب سلامت را دارید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *