از تست‌ سریع برای تجزیه و تحلیل نمونه ها و به دست آوردن نتایج در عرض چند دقیقه استفاده می شود. آنها به طور خاص برای به دست آوردن حضور یک یا چند ترکیب (نشانگر) در یک نمونه معین طراحی شده اند. هنگامی که نشانگر مختص یک بیماری باشد، به آن تست تشخیصی سریع یا تست غربالگری سریع گفته می شود.

کاربردها، نشانگرهای آزمایش شده و روش های تشخیص برای تست های سریع بسیار متفاوت است. نوع نمونه هایی که آزمایش ها روی آنها انجام می شود نیز متفاوت است (خون، ادرار، بزاق و …). تست های سریع حمل و نقل آسان، ارزان و مناسب برای تجزیه و تحلیل در زمینه یا تست نقطه مراقبت (POC) هستند. آنها جایگزینی برای آنالایزرهای آزمایشگاهی معمولی هستند.

در این مقاله با نیازطب سلامت همراه باشید تا با تست سریع آشنا شویم.

چگونه از تست سریع استفاده می‌کنیم?

تست های سریع ویژه هستند زیرا در محل مورد استفاده قرار می گیرند و به تجهیزات پیچیده ای نیاز ندارند. این آزمایش معمولاً مستقیماً روی نمونه گرفته شده بدون نیاز به درمان قبلی انجام می شود. استفاده از تست سریع شامل سه مرحله است: نمونه، تجزیه و تحلیل و نمایش نتایج.

جمع آوری نمونه آزمایش: آزمایش فقط به یک نمونه کوچک نیاز دارد. بسته به نوع آزمایش، نوع نمونه ممکن است متفاوت باشد. آزمایش خون سریع ، آزمایش ادرار سریع ، آزمایش بزاق سریع و غیره وجود دارد .

تجزیه و تحلیل نمونه جمع آوری شده: نمونه در تماس با معرف های موجود در آزمایش قرار می گیرد. ترکیب و نحوه تجزیه و تحلیل تست های سریع با توجه به کاربرد و نشانگر مورد نظر متفاوت است.

نمایش نتایج: پس از چند دقیقه، معمولاً آزمایش نشان می دهد که آیا نتیجه مثبت است (نشانگر در نمونه پیدا شده است) یا منفی.

کیت تست سریعکاربرد های تست سریع

تست های سریع در صنایع پزشکی، زیست محیطی، حقوقی و غذایی کاربرد فراوانی دارند.

رشته پزشکی: از تست های سریع برای تشخیص بیماری های مختلف از جمله تست های سریع بیماری های عفونی استفاده می شود . این آزمایشات برای مارکرهای خاصی است که وجود آنها در نمونه وجود بیماری را تایید می کند. همچنین تست هایی برای تایید یک بیماری خاص مانند تست بارداری یا تست تخمک گذاری وجود دارد.

زمینه محیطی: برخی از آزمایشات سریع را می توان برای تجزیه و تحلیل کیفیت آب یا هوا استفاده کرد، به عنوان مثال، با استفاده از نمونه های جمع آوری شده در یک مکان معین.

زمینه قانونی: بسیاری از آزمایشات سریع برای تشخیص وجود مواد غیرقانونی در بدن (تست های سم شناسی سریع ) یا اندازه گیری سطح الکل خون استفاده می شود.

صنایع غذایی: در این زمینه از تست های سریع برای کنترل کیفیت محصول استفاده می شود. آزمایش‌های سریع برای ایمنی مواد غذایی ، به عنوان مثال، شناسایی محصولات تقلبی یا محصولاتی که احتمالاً برای سلامت مصرف‌کننده خطر دارند، ممکن می‌سازد.

قابلیت اطمینان یک تست سریع چگونه ارزیابی می شود؟

برندهای تست سریع زیادی در بازار وجود دارد. عملکرد مربوطه آنها به طور کلی با یک مرجع “استاندارد طلا” اندازه گیری می شود. مورد دوم ممکن است یک معاینه استاندارد مرجع یا یک نظر متخصص برای دسته بندی بیماران به عنوان “خوب” یا “ناخوش” باشد. ارزیابی بر اساس دو شاخص است: اعتبار درونی و بیرونی آزمون.

اعتبار ذاتی آزمون: این توانایی آزمون برای تخمین وجود بیماری است. توسط:

  • حساسیت تست (نرخ مثبت واقعی)
  • ویژگی تست (نرخ منفی واقعی)

اعتبار آزمون بیرونی: این اعتبار با ویژگی های جامعه آزمایش شده مرتبط است. این بر اساس شیوع یک بیماری خاص در یک گروه جمعیتی است. اعتبار پیش بینی کننده عامل دیگری است. با ارزش های پیش بینی مثبت یا منفی آزمون برای یک جمعیت معین تعریف می شود.

هنگام استفاده از تست سریع چه اقدامات احتیاطی باید انجام شود؟

اگرچه آزمایش‌های سریع امکان جلوگیری از تعدادی از عواملی را که اغلب مترادف با خطاها هستند (مدیریت نمونه، تجهیزات پیچیده و غیره) ممکن می‌سازد، هنوز هم باید اقدامات احتیاطی را انجام داد. در زمینه آزمایشات انجام شده توسط متخصصان، دو اقدام احتیاطی ضروری عبارتند از آموزش کارکنان و حفاظت شخصی.

آموزش کارکنان: کارکنان باید در مورد روش نمونه گیری (روش هایی که باید انجام شود، تجهیزات مورد استفاده و غیره) و همچنین در تفسیر نتایج آموزش دیده باشند. بسته به نوع آزمایشی که باید انجام شود و برند تست، روش و روش خواندن نتایج ممکن است متفاوت باشد یا حتی متفاوت باشد.

حفاظت شخصی کارکنان: در مورد آزمایشات مربوط به بیماری های واگیر، پرسنلی که نمونه برداری و آزمایش را انجام می دهند باید تجهیزات حفاظتی کافی (ماسک، دستکش و غیره) داشته باشند. این نه تنها برای جلوگیری از آلوده شدن کارکنان مراقبت های بهداشتی بلکه برای جلوگیری از آلوده شدن خود نمونه ضروری است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *